[Interview] Derk Nijssen over XITE, vervanger van lineaire tv

[Interview] Derk Nijssen over XITE, vervanger van lineaire tv
  • Media
  • 1 aug 2017 @ 12:10
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Televisie

Muziekbedrijf XITE lanceert de eerste gepersonaliseerde muziektelevisiezender ter wereld. Algoritmes reageren op het gedrag van de kijker en creëren zo custom-made tv-kanalen. We spreken met Derk Nijssen, CEO en oprichter van XITE Networks.

Hallo Derk. Groot nieuws! De eerste gepersonaliseerde zender is daar. Kun je er ons meer over vertellen?

Met XITE Personalised Music Television kunnen kijkers heel gemakkelijk de zender personaliseren. Door onder andere muziekvideo’s - met de afstandsbediening - te skippen en te liken, past de zender zich aan aan de smaak van de kijker. Uiteindelijk kijkt iedereen dan naar een andere, eigen versie van XITE. We lanceren deze technologie eerst in onze thuismarkt Nederland en zullen dit vervolgens uitrollen in alle andere landen waar XITE actief is.

XITE bestaat al een tijd als muziekzender. Wanneer begon het bij je te kriebelen dat het anders moest?

XITE is ooit gestart vanuit het idee dat er dringend behoefte was aan een nieuwkomer in de muziektelevisiemarkt. Anders dan veel televisiebedrijven is XITE een technologiebedrijf, dat met een groot team aan developers constant bouwt aan een verbeterde user interface, een beter algoritme dat individuele muzieksmaak begrijpt en een nog beter samenspel tussen technologie en curatie realiseert. Kijkers, en dan vooral jonge kijkers, willen een persoonlijke kijkervaring. Niemand zit meer te wachten op een lineaire eenheidsworst waarbij centraal wordt bepaald wat iedereen ziet. Deze overtuiging heeft altijd in het DNA van XITE gezeten. 

Hoe verliep de introductie van de app?

De uiteindelijke introductie verliep eigenlijk vlekkeloos. De weg er naartoe was een proces van vallen en opstaan, zoals zo vaak met innovaties.

De XITE van nu is ongetwijfeld tot stand gekomen met behulp van meerdere partijen.

XITE Personalised Music Television is vrijwel volledig ontwikkeld door het XITE-productteam in Amsterdam. Hier werken ontwikkelaars en muziekcurators uit meer dan 12 verschillende landen dagelijks aan het verder ontwikkelen en verbeteren van het product. Daarnaast is er rondom deze introductie in Nederland intensief samengewerkt met andere partijen, zoals Ziggo en moederbedrijf Liberty Global om de lancering mogelijk te maken op hun settopboxplatform. Ook werken we intensief samen met Google Cloud-services, die onder andere de constante rekenkracht leveren voor ons algoritme. Last but not least werken we samen met de platenmaatschappijen die ervoor moeten zorgen dat vrijwel alle muziekvideo’s die ooit gemaakt zijn toegankelijk zijn voor onze kijkers.

Wat betekent dit nieuwe tv-kijken voor de advertentiemarkt?

Voor adverteerders is het voor het eerst mogelijk om op basis van CPM een programmaticadvertisingcampagne in te kopen op een televisiezender. Dit betekent onder andere dat adverteerders veel gerichter kunnen adverteren op een specifieke doelgroep. Het merk Oreo was hierin exclusive launching partner.

Is de kop eraf? Verwacht je dat snel meer zenders zullen volgen, of is deze manier van tv-kijken niet voor iedere zender geschikt…

Ik denk dat een groot deel van het huidige televisielandschap over 5 jaar een kwijnend bestaan zal leiden als ze hun lineaire tv-zender niet hebben getransformeerd tot een persoonlijke user interface die draait op algoritmes. Ik verwacht niet dat iedereen hierin succesvol zal zijn.

Denk je al na over volgende stappen met je zender?

We zullen uiteraard constant met nieuwe updates komen die ervoor moeten zorgen dat de kijkers nog beter worden bediend. Daarnaast zal XITE zich blijven richten op groei naar nieuwe landen.

Wat is het laatste nieuws?

Naast de lancering van Personalised Music Television en programmatic advertising op tv, ben ik heel erg trots op ons team in de VS, die recent de lancering van XITE in Canada mogelijk hebben gemaakt.

www.xite.nl

Foto Derk Nijssen: Guido van Nispen

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken